Thursday, August 25, 2011

Wajib Positif.. Kenapa?

Ok. Entri kali ni lebih kepada pemikiran. Bukan la nak kate aku ni reti berfikir sgt. Kadang2 ada merengnya juge. Huhu. Actually ak baru je bace entri seorang mamat ni bru dtinggalkan oleh GF nye. Skitnye panjang sehh entri dia. Tapi yg tak sedap, besela. Menyalahkan. Mengutuk. Sampai perkataan yg digunakan pun langsung tak best nak bace. Amacam?

Kalau ditanya semua manusia dlm dunia, semua mesti nak happy kan? Tak nak langsung ada dugaan, rase susah dan sbgnya. Tapi kene ingat ni dah hukum dunia. Kita pasti ada dugaan yg datang dalam pelbagai bentuk. That's why kita ke POSITIF! Wajib ok.

Aku agak geram gak mamat ni 90% salahkan kaum pompan. Macam kaum lelaki ni 0 salahnye. Come on. Bukan kau sorang yg putus cinta. Kisah2 cinta ni terlalu subjektif utk kt bincangkan. Kalau lelaki tgglkan pompan, sebok slhkan lelaki. Klau pompan tinggalkan, sebok pulak salahkan pompan. Mcm mano tu? Haih...

Pendapat aku la, ape2 pun kite kene berbalik pada diri sendri. Kita pasti 100% ke yg kita ni xde salah langsung. Tuh sebab Dr. Fadzilah Kamsah selalu kata, "MUHASABAH DIRI ANDA". Kenali diri, jangan sibuk nak tunding2 jari pada orang. Full Stop! Yang penting, anggapla sesuatu benda yg jadi tu ada hikmah nye. Ramai yg sedar, lepas kita gagal atau kecewa akan datang Allah bagi kita nikmat mcm mne? Syoknyee. Sampai nk melompat. Right? So ingatla saat2 kita menikmati apa yg Allah bg.

Aku tahu susah kita nak terima. Aku pun, kadang selalu je NEGATIF kepala hotak ni. Sambil orang kate beringat2 untuk org, aku beringat utk dri sndri gak, tu yg penting dan WAJIB. Ape2 pun tuan punye blog yg di sinun, aku bersimpati la. Yang penting, chill...chill... Its not the end of ur world. ok bebeh?

Salam Lebaran :)